بافت تاریخی کیش

بافت تاریخی کیش

 

نیمه دوم سال زمان بسیار خوبی برای سفر به جنوب کشور و جزایر زیبای آن است  تا بتوانیم در یک هوای مطبوع و معتدل و به دور از گرمای طاقت فرسای این مناطق به یک سفر دلپذیر برویم . از همین جهت قصد داریم به یکی از جاذبه های جزیره ی زیبای کیش بپردازیم . بخشی که در مقابل تفریحات جذاب و پر تنوع کیش شاید به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته اما بسیار دیدنی است . بافت تاریخی کیش که عبارت است از شهر زیر زمینی کاریز ، شهر حریره ،خانه بومیان و…موضوع ما در این نوشته است .اگر دوست دارید بدانید این جزیره مدرن و پر گردشگر در گذشته به چه صورت بوده و با شرایط زندگی بومیان کیش در طی تاریخ آشنا شوید با ما همراه باشید .

 

 

کاریز ، شهر زیر زمینی کیش

 

اگر به تاریخ علاقه مندید و میخواهید تلفیقی از هنر و طبیعت را در یک مکان تاریخی ببینید به کاریز ، شهر زیر زمینی کیش بروید . کاریز به معنی قنات است یعنی محلی که در گذشته برای هدایت آب های زیر زمینی ساخته میشده .

کاریز که بخش مهمی از بافت تاریخی کیش است ۱۶ متر در زیر زمین با  معماری خاص و هنرمندانه ای ساخته شده . همین که از پله ها پایین بروید متوجه هوای خنک و مطبوع آن در دل یک جزیره گرم و شرجی میشوید .

 

 

این شهر ۲۵۰۰ سال قدمت و ساختاری مرجانی دارد . اگر سرتان را بلند کنید تصویری از مرجان ها و و صدف ها و آبزیانی که به فسیل ها ی طبیعی تبدیل شده اند خواهید دید و سنگواره هایی با قدمت میلیون ها سال در آن وجود دارد . این مرجان ها و فسیل ها روزگاری بخشی از بستر دریا بوده است .

ویژگی دیگر کاریز جریان آب شیرین در آن است . در مسیر آب کاریز ۷۴ چاه وجود دارد .

ساعت بازدید از آن همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب است.

 

 

شهر حریره کیش

 

شهر حریره کیش ۱۲۰ هکتار وسعت دارد و در گذشته شهری بزرگ و آباد در این منطقه بوده . این شهر بین سال های ۳۶۷ تا ۹۱۲ در دوران طلایی خود بوده و امروز بخشی از معماری سنتی از آن برجای مانده است .

این شهر تاریخی میتواند تصویری از تاریخ و سبک زندگی بومیان کیش در گذشته به بازدید کنندگان و علاقه مندان به تاریخ عرضه کند .

نام این شهر نشان از سرسبزی و طراوت این منطفه در گذشته است .این شهر ۸۰۰ ساله در سال ۳۵۶ هجری قمری توسط تجار بندر سیراف به عنوان منطقه‌ای تجاری و بازرگانی انتخاب شد. شهر حریره در زمان حکومت قیس‌ها در دوره ساسانیان احداث و در دوره ایلخانان بازسازی شده  و در سال ۱۳۷۶ به ثبت آثار ملی رسیده است.

بندر این شهر با معماری برون گرا و متفاوت با معماری دفاعی و درون گرای سایر شهر های تاریخی طراحی شده .

 

شهر حریره بخش های مختلفی دارد که عبارت است از :

 

  • خانه اعیانی (شامل دو خانه یکی بزرگتر و یکی کوچکتر که متعلق به ثروتمندان کیش بوده است . معماری این خانه شبیه به خانه های تاریخی یزد ، کاشان و اصفهان است . )

 

  • حمام (با وسعت ۵۰۰ متر که از نظر باستان شناسان از قدیمی ترین حمام های تاریخی ایران است و بخش هایی مثل رختکن ،دو خزینه ، اتاق دلاک  ،اتاق خدمه و مخزن آب را شامل میشود .)

 

  • کارگاه صنعتی( این بخش نشان دهنده این است که مردم در آن زمان محصولاتی را تولید و به شهرها یا کشورهای مختلف صادر می‌کردند. یکی از این محصولات شیره خرما بوده .)

 

  • تاسیسات آبی 

 

  • مسجد و قصر حریره 

 

روستای باغو کیش

 

روستای باغو یکی دیگر از جاذبه های تاریخی کیش است که در جنوب غربی جزیره واقع شده است . نام این روستا برگرفته از نام پیر زنی ۱۰۰ ساله است که در زمان تصرف کیش به دست پرتغالی ها در این روستا زندگی میکرده .

این روستا بخش های مختلفی دارد از جمله :

  • مسجد النبی ( این مسجد از قدیمی ترین آثار روستای باغو است که ۵۰۰سال قدمت دارد و در ورودی روستا واقع شده .این مسجد دیوار های کوتاهی دارد به‌ نحوی که از محیط خارجی مسجد می‌توان فضای داخل آن را دید. بنای کوچک و مینیاتوری مسجد لوکیشن جذابی برای عکاسی نیز هست .)

 

 

  • پارک دلیران ( این پارک در سال های اخیر برای زیباسازی و به همت مردم روستا با مساحت ۶۰ هکتار ساخته شده .)

 

  • دخت لور ( درختی کنهسال و یکی از گونه های درختی کمیاب در جزیره کیش با برگ های بیضی شکل و میوه های کوچک قرمز رنگ )

 

  • آبشخور آهو ها ( مردم باغو برای حفظ آهو های این منطقه فواره هایی در نظر گرفتند که باعث حضور بیشتر این حیوانات در این منطقه شده است.)

 

خانه بومیان کیش

 

این خانه در قدیمی ترین محله ی جزیره قرار دارد. مساحت آن ۱۲۰۰ متر و قدمت آن حدود ۲۰۰ سال است . معماری خانه کاملا به سبک بومی و متناسب با زندگی اصیل مردم در آن دوران طراحی شده .

در این خانه دو حیاط خانوادگی و مجلسی و ۱۵ اتاق وجود دارد که هر یک از اتاق ها کاربرد مخصوص به خود را داشته است . صاحب خانه مرحوم حاج عبدالله بن شاهین بوده که از چهره های محبوب و سرشناس جزیره بوده است . او همچنین مالک یکی از بزرگ‌ترین لنج‌های بادبانی جزیره و تاجر مروارید هم بوده .

 

نام بعضی از اتاق ها عبارت است از:

  • چندول ( این اتاق برای انبار و نگهداری خرما مورد استفاده قرار می گرفته . در این اتاق شیره خرما هم استخراج میکردند .)

 

  • مصیف ( مصیف یا اتاق تابستانی که در تابستان ها و فصول گرم مورد استفاده قرار می گرفته . در این اتاق بادگیرهایی وجود دارند که هوای اتاق را خنک میکند این بادگیرها در تابستان ها باز هستند و در زمستان ها پوشیده میشود .)

 

  • بیت القهوه ( این اتاق مخصوص پذیرایی از بانوان بوده و میزبان در آن برای تمامی مهمانان قهوه و چای سرو میکرده است .)

 

  • بیت العود (به اتاق خواب بیت العود میگفتند که اتاق صاحب خانه و همسر او بوده است . آیینه کاری دیوار های اتاق و ظروف زینتی سنتی ، در این اتاق آن را دیدنی و تماشایی کرده .)

 

  • بیت الافروخ  ( این اتاق مکتب خانه بوده که در آن به بومیان و اهالی خانه قران و درس های مکتب آموزش داده می شده .)

 

خانه بومیان کیش همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب میزبان مسافران و گردشگران است .

 

 

 

درباره کیش در بلیط اینجا بیشتر بخوانید :

کیش

محبوب ترین تفریحات جزیره کیش که نباید از دست بدهید .

جاهای تفریحی کیش در شب

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها